Dowiedz się, że gry wideo mają ogrom zalet, które równoważą, a nawet znacząco przebijają potencjalne negatywy, poznaj je i spójrz na nie z innej perspektywy.
Korzyści płynące z zabawy przy grach wideo
Gry wideo w ciągu trzech ostatnich dekad na stałe dołączyły do popkultury. Obecnie można je stawiać na równi z filmami oraz muzyką, a ich wpływ na otaczający nas świat, jest zdecydowanie większy od pozostałych form rozrywki. Bawimy się na komputerach, telefonach, tabletach, przy dużych produkcjach AAA lub darmowe gry automaty barowe. Nawet na telewizorach pojawiają się interesujące Netflix gry wideo, które angażują gracza i pozwalają dokonywać wyborów, które będą miały istotny wpływ na przebieg fabuły. Możliwość gier wideo zmieniają się z biegiem lat, pokazując, że drzemie w nich niesamowity potencjał.
Równolegle z rozwojem gier wideo toczy się inna, mniej przyjemna debata, w której „eksperci” próbują udowodnić negatywne skutki zabawy przy produkcjach tego typu. Oczywiście każde medium rozrywki może mieć zły wpływ na człowieka, a gry, które są tak bardzo elastyczne, jeśli chodzi o formę rozgrywki i fabułę są idealnym przykładem do wyciągania negatywnych przykładów. Dlatego w niniejszym artykule przyjrzymy się korzyściom płynącym z gier wideo, bo jak się okazuje – nawet brutalna, czy pochłaniająca ogromną ilość czasu rozgrywka może nieść ze sobą masę pozytywów.
Gry MMO – pochłaniacze czasu, którzy edukują
Produkcje typu MMO, to gry tworzone z myślą o rozgrywce z innymi osobami z całego świata. Z reguły są to niesamowicie skomplikowane tytuły, które pozwalają na łatwy start, aby z czasem odkrywać przed swoim odbiorcą kolejne mechaniki oraz możliwości, które mają mu zapewnić jak najdłuższą i najprzyjemniejszą rozgrywkę przez setki, a nawet tysiące godzin.
To sztandarowy przykład tych gier, którym można przypiąć łatkę „uzależniających”, bo gracze po prostu spędzają przy nich ogromne liczby godzin w celu osiągnięcia jakiegoś odległego celu. W Polsce znacząco nadużywa się słowa „uzależnienie”, nie do końca rozumiejąc jego znaczenia.
Faktem jest, jednak to, że gry wideo tego typu potrafią tak wciągnąć swojego użytkownika, że woli spędzać czas z wirtualnymi znajomymi, niż z tymi rzeczywistymi. Dlatego WHO wpisała uzależnienie od gier na światową listę chorób. Jednak tutaj mowa o naprawdę ekstremalnych przypadkach, które w Polsce występują wielokrotnie rzadziej, niż problemy a alkoholem, czy dowolnymi innymi używkami.
Przejdźmy zatem do zalet gier MMO, bo te są naprawdę znaczące:
- Nauka języka – to, co widzi się głównie wśród dzieci, które regularnie bawią się z różnymi tytułami MMO. Znacząco łatwiej przyswajają język angielski. Praktycznie zawsze mają się kontakt z ludźmi z innych krajów i są zmuszenia jakoś się z nimi porozumiewać. To nauka języka w naturalnej formie.
- Umiejętność dążenia do celu – każda gra stawia przed użytkownikami cele, do których muszą dążyć. To doskonały sposób na przygotowanie do życia, w którym również warto dążyć do kolejnych, trudnych do osiągnięcia kamieni milowych.
- Organizacja pracy w grupie – łączenie się w grupy/gildie sprawia, że gracz uczy się współpracować, rozdzielać zadania i wykonywać skomplikowane zadania.
- Strategiczne myślenie – w większości gier MMO wymaga się od graczy strategicznego myślenia, co bardzo mocno wpływa na umiejętności danej osoby. Przykład – Fortnite – Epic Games gry wideo.
Jak widać, gry MMO mogą wiele nauczyć. Dlatego warto zawsze znaleźć złoty środek pomiędzy długimi sesjami z grą a innymi obowiązkami, żeby móc czerpać wyłącznie z ich pozytywnych stron.
Strzelanki – prawdziwa pożywka dla „ekspertów”, które również mają swoje zalety
O strzelankach z pewnością słyszał praktycznie każdy. Rockstar Games gry wideo przodują w relacjach, mówiących o negatywnym wpływie tej rozgrywki na odbiorców. Tym bardziej że produkcje z serii Grand Theft Auto biją coraz to większe rekordy sprzedaży, docierając do ogromnej części graczy.
Wystarczy spojrzeć na to zestawienie sprzedaży:
Gra | Data premiery | Liczba sprzedanych sztuk |
GTA San Andreas | 25.10.2004 | 30 000 000 |
GTA IV | 29.04.2008 | 25 000 000 |
GRA V | 12.09.2015 | 170 000 000 |
Wyniki robią wrażenie, a zapowiedzi twórców każą sądzić, że kolejna cześć tej kultowej serii może powtórzyć ogromny sukces „Piątki”. Dlatego ta gra jest tak bardzo kochana przez graczy i tak bardzo znienawidzona przez osoby starające udowodnić szkodliwość gier?
Oczywiście chodzi o nieograniczone możliwości – w tym brutalność. W grach wcielamy się w postać lub postaci dorosłych mężczyzn, którzy trafiają do ogromnego miasta, gdzie mogą robić dosłownie wszystko. Dla dzieci największą frajdą często jest po prostu bezmyślne „zabijanie” innych postaci w grze. Takiej rozgrywki nie można pochwalić, ale warto tutaj zaznaczyć, że praktycznie każdy gracz rozumie, że ma do czynienia ze sztucznym tworem i taka rozgrywka w najmniejszym stopniu nie wpływa na przesunięcie jego granicy empatii. Ponadto gry z serii GTA zawsze są przeznaczone wyłącznie dla osób dorosłych i jeśli dzieci mają do nich dostęp, to wina leży przede wszystkim po stronie rodziców.
Czy z tych gier można wynieść coś pozytywnego? Gry „sandboxowe” to prawdziwe generatory wyobraźni. Jeżeli pominie się niesamowicie dopracowaną, wciągającą, filmową ścieżkę fabularną, to GTA pozostaje niekończącą się zabawą w wymyślanie różnych czynności. Ogromny świat, rozbudowane miasta i praktycznie nieograniczone możliwości. To przede wszystkim za to gracze pokochali GTA.
Nabywanie wiedzy w grach historycznych i nie tylko
Pod pozorną otoczką szkodliwości zawsze znajdzie się wiele walorów rozgrywki. Oczywiście są gry, które nie miały za zadanie edukować graczy, ale zawsze warto zastanowić się dwa razy, zanim wyda się negatywną opinię o jakiejś produkcji. Idealnym przykładem są Ubisoft gry wideo, a ściślej mówiąc, seria Assassins Creed.
W dużym uproszczeniu seria opowiada o gildii zabójców, którzy od niepamiętnych czasów strzegą porządku na świecie. Dzięki temu twórcy mogą umieścić fabułę w dowolnym punkcie na kartach historii i przedstawić swoim odbiorcom, jak wyglądało życie w danych czasach.
Do tej pory Assassins Creed zawitał między innymi do Włoch z czasów Leonardo Da Vinci, Francji z czasów Rewolucji Francuskiej, starożytnego Egiptu, starożytnej Grecji, czy ostatnio do Skandynawii czasów Wikingów. W każdej z tych produkcji gracz może zwiedzać szczegółowo odwzorowane miasta, regiony oraz zabytki, poznawać historię oraz kultowe postaci. To niesamowita skarbnica wiedzy, która pozwala młodemu człowiekowi poznawać świat z różnej perspektywy, jednocześnie dobrze się bawiąc. Ponadto w ostatnich częściach serii twórcy dodali do swojej produkcji tryb edukacyjny, gdzie wyłączone są wszystkie funkcje niedostosowane do dzieci. Można po prostu zwiedzać starożytną Grecję i poznawać jej historię.
Twórcy gier zawsze próbują dodawać do swoich produkcji walory naukowe. Dlatego nawet w produkcjach, które pozornie nie mają nic wspólnego z nauką (np. Techland gry wideo), zawsze znajdą się jakieś interesujące fakty.