Jaka jest przyszłość podcastów? Oto kilka przemyśleń

selective focus photography of gray stainless steel condenser microphone
Photo by Magda Ehlers on Pexels.com

Czy odważysz się zgadnąć, jaka będzie przyszłość podcastów? Sami jesteśmy tego bardzo ciekawi, jak sprawy się potoczą w przyszłości, a zwłaszcza dla podcastów.

Jak będzie wyglądać przyszłość podcastingu?

Podcasty w krótkim czasie przeszły z mało znanego modelu programowego do jednego z najpopularniejszych w całej branży mediów online. Wiele osób nadal uważa, że model ten może z czasem stracić popularność na rzecz innych rodzajów mediów, takich jak krótkie filmy. Ale czy tak się faktycznie stanie?

Tak naprawdę to podcasty są dalekie od bycia sezonową lub przelotną modą. Zadomowiły się na rynku na stałe. Ich popularność podkreślają dodatkowo badania prezentujące bardzo pozytywne prognozy dla rynku w nadchodzących latach. Konkurencyjne rozwiązania można łatwo dodać do podcastów, takie jak choćby krótkie filmy. Ogólnie rzecz biorąc, jest to po prostu forma medialna, który prezentuje sobą świetne wyniki, ale wciąż ma wiele do osiągnięcia. Także i w Polsce.

Przyszłość podcastów, czyli czego możemy się spodziewać w nadchodzących latach?

Według danych wynikających z badań specjalistycznych Polska ma ponad 9 milionów odbiorców podcastów, co czyni nasz kraj trzecim co do wielkości konsumentem tej formy mediów w Europie i 10. na świecie. Nikt nie może zaprzeczyć boomowi na podcasty w ostatnich latach.

Ten format audio spopularyzował się zwłaszcza za pośrednictwem platform streamingowych i zyskał coraz więcej słuchaczy i producentów treści. I nie przestanie rosnąć w najbliższym czasie. Są oczywiście tacy, którzy uważają, że rynek ten jest już nasycony. Nie daj się zwieść. Produkcja podcastów w Polsce zajmuje już 5. miejsce w europejskim rankingu. Według szacunków 4 miliony Polaków twierdzi, że regularnie słucha tego typu treści, co oznacza 10% populacji naszego kraju.

Biorąc to wszystko pod uwagę, czego możemy spodziewać się pod względem przyszłości podcastów? Prezentujemy zatem cztery główne trendy, które wciąż mają duży potencjał do rozwoju w ciągu następnych kilku lat:

Edukacja

Podcasty to doskonałe narzędzie edukacyjne. Istnieją podcasty poświęcone egzaminom wstępnym na studia z najróżniejszych przedmiotów, takich jak:

  • historia, 
  • nauki ścisłe, 
  • geografia i wiele innych. 

Są inni, którzy omawiają książki lub istotne bieżące sprawy. A jeśli chcesz się dowiedzieć, jak działa polskie kasyno, to dzięki podcastom specjalistycznym także możesz się tego dowiedzieć!

Tak czy inaczej, w tym temacie wciąż jest dużo miejsca do odkrycia, zwłaszcza w bardziej interaktywnych sposobach komunikacji — na przykład umożliwiając słuchaczom przesyłanie pytań lub głosowanie na tematy, o których chcieliby usłyszeć. Dzięki temu podcast jest bardziej dynamiczny, a także pomaga utrzymać zaangażowanie słuchaczy.

Prawdziwe połączenia ze słuchaczami

Ponieważ świat się otwiera, a ludzie szukają większej interakcji międzyludzkiej, podcasty, które zapewniają prawdziwy ludzki związek z gospodarzem, szybko staną się ulubionymi przez odbiorców. Poznanie osoby stojącej za treścią i zbudowanie autentycznej więzi ze słuchaczami będzie miało kluczowe znaczenie dla wszystkich kategorii, ale szczególnie tych bardziej  prezentacyjnych, takich jak biznes i edukacja.

Mniej „dopracowane” i wyprodukowane treści mogą stać się normą, cechując się bardziej konwersacyjnym i swobodnym stylem, ponieważ ludzie szukają przyjaznej opowieści do wysłuchania, a nie mentorskiego tonu.

Mikropodcasty

„Mikropodcasty” to termin opisujący krótsze odcinki, trwające od 5 do 15 minut, które przemawiają do zapracowanych ludzi niemających czasu na słuchanie długich audycji. Otworzyło to zupełnie nowy rynek dla właścicieli firm i przedsiębiorców, którzy chcą tworzyć krótsze odcinki koncentrujące się na określonych tematach lub historiach, nie poświęcając dużo czasu ani zasobów.

Niszowe treści i interaktywne podcasty

Jednym z trendów, który prawdopodobnie się utrzyma, jest przejście w kierunku podcastów niszowych. Ludzie są coraz bardziej zainteresowani słuchaniem podcastów, które odpowiadają ich konkretnym zainteresowaniom, takim jak polityka, gotowanie, ogrodnictwo czy historia. Oznacza to, że będzie rosło zapotrzebowanie na unikalne i angażujące treści.

Wykorzystanie reklamy i sponsoringu będzie również rosło, ponieważ marki szukają nowych sposobów dotarcia do zaangażowanych odbiorców. Wreszcie możemy spodziewać się wzrostu liczby interaktywnych podcastów, które umożliwiają słuchaczom bezpośredni udział w audycji.

Wzrost popularności podcastów

Pomimo tego, że jest to format istniejący od dawna, ostatnio nastąpiła eksplozja konsumpcji podcastów Trendem, który można dostrzec zarówno w ruchach rynkowych, jak i nowych przyzwyczajeniach w zachowaniach konsumentów, jest przyspieszony wzrost popularności dla nadchodzące lata. Innowacyjność i kreatywność twórców treści, wejście na ten rynek nowych uczestników, w tym dużych mediów tradycyjnych, potwierdzają ten trend.

Podcasty jako biznes

Podcasty są już w wielu przypadkach dochodowym biznesem. Oczywiście jest to bardzo prosty format do stworzenia, to znaczy każdy może mieć program, ale czasy, kiedy podcast był tylko hobby, minęły już dawno. Dziś dla czołowych podcasterów aktywność ta jest formą zarabiania na życie.

Nowe platformy do słuchania podcastów

Po pierwsze, ważne jest rozróżnienie między platformami udostępniającymi podcasty a usługami oferującymi społeczeństwu możliwość korzystania z tych treści. Platformy hostingowe dystrybuują treści do usług strumieniowego przesyłania dźwięku, które prezentują treści publicznie. Obecnie możemy powiedzieć, że czołową „platformą” do słuchania programów podcastowych, w tradycyjnym formacie tylko audio, jest Spotify, z największym udziałem w rynku. Ale teraz mamy też programy na YouTube, który ma znacznie większą widownię niż Spotify. Pewne jest więc tylko to, że będziemy mieli dużą konkurencję.

A co może zapewnić nowa platforma? Wyższą jakość i komfort użytkowania. Jakość treści pod względem kreatywności i innowacyjności będzie miała coraz większe znaczenie w obliczu coraz bardziej wymagającej publiczności. Podobnie jakość techniczna ma ogromne znaczenie, ponieważ poprzeczka jest coraz wyższa, a słuchacze przyzwyczajają się do wysokiej jakości produkcji.